rabi1

آینده نگری حضرت زهرا(س) در مزار پنهان و مظلومیت امام زمانشان

474 مرتبه خوانده شده
پژوهشگر مهدوی بااشاره به آینده نگری حضرت زهرا(س) در آستانه شهادت، گفت: حضرت زهرا(س) پنهان بودن مزار خود را طراحی می کنند تا در آینده جامعه با این پرسش روبه رو شود و هیچ گاه مظلومیت امام زمانش و جریان های باطل به فراموشی سپرده نشود.
حجت الاسلام محمد رضایی در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به نوع زندگانی و شهادت حضرت زهرا (س) در سبک زندگی دینی و زنان آخرالزمان، گفت: انسان باید در زندگی به ابعاد وجودی خود نگاه جامع داشته باشد و به رشد دهی و شکوفایی وجود خود دقت نظر کند.

وی با بیان اینکه الگوی این رشد دهی امام زمان(ع) و ولی معصوم زمان هر انسان است، خاطرنشان کرد: براساس روایات در دوران ظهور عقل هر انسانی چه زن و چه مرد کامل می شود. کینه از دل ها می رود و وقتی مغز به بلوغ رسید، به اوج شکوفایی معرفتی نیز می رسد. قلب هم که کانون باورهاست، صاف و سالم شده و از جهت اخلاق نیک در اوج و از جهت اخلاق رذیله دور می شود.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: وقتی قلب اخلاص داشته باشد، عقل در اوج شکوفایی باشد و دانش برتر مشخص شود. اخلاق نیز نیکو می شود و این مساله در دوران ظهور برای زن و مرد به طور مساوی رخ می دهد.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه زن در مقام نقش آفرینی رفتارهای مردانه نمی پذیرد، اظهارداشت: زنان در عصر ظهور به راحتی و امنیت سفر می کنند و فعالیت دارند ولی به این معنی نیست که در هر جا و به هر قیمتی بروند .اما توانایی، اخلاص، اخلاق و بلوغ فکری را دارند.

وی با بیان اینکه تمام شاخصه های زنان عصر ظهور نیز در حضرت زهرا(س) وجود داشت، تصریح کرد: حضرت علم فراوان و عقل کامل را دارا بودند و در 18 سال زندگی خود در کنار دو ولی معصوم و دو انسان کامل بودند. پیامبر(ص) که سر منشا و امام علی(ع) نیز هم کفو و همانند ایشان بودند. بنابراین حضرت در کنار آنها به رشد جامع خود رسیدند.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) مقام نقش آفرینی را براساس هویت و کارکردهای زنانگی خود تعریف کردند، گفت: تا زمانی که پیامبر(ص) زنده بودند، ایشان برای بانوان مدینه و مسلمان در بحث طراحی نظام خانه، تربیت فرزند، دانش بنیان بودن نظام خانه الگو بودند و حضورشان در جامعه به اندازه ای بود که در جنگ احد یا سفرهای زیارتی شرکت می کردند، این حضور مبنای زندگی را تحت الشعاع قرار نمی داد.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه زمانی که وضعیت بحرانی می شود، حضرت آمادگی هایی که اکتساب کرده بود، مانند دانش، مدیریت، جامعه و سیاست را به کار گرفتند، افزود: مدیریت به این معنا که کجا و چه زمانی در جبهه حق برای ولی زمان به پا خیزند. اینکه باطل چه موقعیتی دارد و به شناسایی نقش های باطل می پردازند.

وی گفت: حضرت زهرا(س)در موقعیت بحرانی براساس بصیرت سیاسی اقدام کردند و بر محور نشاط اجتماعی مردم چه مومن و چه کافر حرکت کردند و اقدام اجتماعی خود را آغاز کردند. زمانی که خلافت غصب شد و جبهه حق نیرو نداشت یا نیروها زمینه اقدام نداشتند، براساس داشته های بینشی و ایمانی خود با عقل کامل با دشمن مواجه شدند.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه با استدلال و منطق با دشمن مواجه شدند، خاطرنشان کرد: حضرت براساس بحران جامعه و داشته های خود اقدام های خود را تعریف می کردند و جایی که دانش نیاز بود، با سلاح دانش حرکت می کردند، در جریان دیدار با خلیفه اول و دوم حضرت می گویند از شما راضی نیستم و راضی نخواهم شد تا برپایی دادگاه عدل الهی. ایشان بسیار کوتاه، کوبنده و قاطع صحبت می کنند.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: در مسجد و قرائت خطبه فدکیه که یکی از مفصل ترین خطبه هاست، کوبنده و ماندگار حرف می زنند چون هم رئوس غاصبین در جلسه هستند و هم کل جامعه حضور دارند. بنابراین مخاطب بخشی از خطبه رئوس غاصبین هستند، مخاطب بخشی صحابه عام و بخشی تاریخ، چون پیام تاریخی می دهد و بسیار خطبه عالمانه ای است. لذا این خطبه دانش محور است و سطوح مختلف مخاطب را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در مرحله درگیری، زمانی که می بینند جبهه حق نیرو ندارد، خود را در خط اول قرار می دهد، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در خاکریز اول مقاومت تمام ارزش های اخلاقی و ایمانی را رعایت می کنند، نه اینکه امروزه زنان مبارز کوبانی یا زنان عرب که نه حجاب دارند و نه ارزش اخلاقی و معرفتی و چون فقط سلاح در دست دارند، مبارزه می کنند.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: حضرت در پشت در به خاطر حجاب و نقش های زنانگی بیشترین صدمات را دیدند و به گونه ای عمل کردند که از خود، دین و ولی زمان دفاع کردند. لذا صدمات بسیاری دیدند. ولی برخی از زنان وقتی متحمل نخستین صدمه شوند، روحیه استقامت خود را از دست می دهند ولی ایشان در اثر ضربه تا جایی که ولی زمان به او نیاز دارد، تحمل می کنند تا جایی که وسط مسجد می آیند و آماده نفرین شوند. بعد از پیغام سلمان از حضرت علی(ع) برمی گردند و مقاومت را ادامه می دهند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه بعد از تمام این ماجراها حضرت زهرا(س) وارد مبارزه سیاسی خود می شوند، افزود: زمانی که ولی معصوم غریب است، با گریه های خود مبارزه با جریان ممتد علیه باطل را ادامه می دهند. ایشان با سلاح گریه شروع می کنند و یک روز در خانه، یک روز در قبرستان بقیع و روز دیگر در احد از فرصت های مکانی استفاده می نمایند.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در آستانه شهادت نیز آینده نگری را در دستور کار خود قرار می دهند، گفت: حضرت می دانند که بعد از شهادت مظلومانه امام علی(ع) به خاطر تبلیغات باطل به حاشیه خواهد رفت. بنابراین پنهان بودن مزار خود را طراحی می کنند تا در آینده نیز جامعه با این پرسش روبه رو شود و هیچ گاه مظلومیت امام زمانش و جریان های باطل به فراموشی سپرده نشود.

حجت الاسلام رضایی گفت: حضت زهرا(س) شخصیت جامعی هستند که الگوی زنان آخرالزمان از جهت شکوفایی و الگوی زنان منتظر از جهت رشد جامع می باشند. بنابراین زنان منتظر باید با الگوگیری از این شخصیت بزرگ نسبت به ولی زمان خود با اقداماتی چون دانشی، معرفتی، مدیریتی، سیاسی و جامعه شناسی و ولی یاوری در دین حق اثرگذار باشند.
پایان پیام/53
چاپ صفحه

مراسم بعدی

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
مراسم جشن میلاد سرداران کربلا
سخنران: حجت السلام ارسطو زاده
مداح : کربلایی حمید عرب خالقی
از اذان مغرب عشاء
در حسینیه محب الشهداء

ورود

شناسه‌ی کاربری:

رمزعبور:

ورود خودکار



واژه رمز را فراموش کرده‌اید؟

عضو شوید

افراد آنلاین

7 کاربر آن‌لاين است (1 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت مطالب)

عضو: 0
مهمان: 7

بیشتر...